ROCZNIK 2020
47 (4/2020)
46 (3/2020)
45 (2/2020)
44 (1/2020)
Aby zapoznać się z zawartością wydania, kliknij TUTAJ.
PL: Samuel Besler (1574–1625) – zarys życia i twórczości
ENG: Samuel Besler (1574–1625): The Introduction to Life and Art
PL: Retoryka muzyczna baroku na przykładzie Psalmu XIII op. 27 Johannesa Brahmsa
ENG: The Musical Rhetoric of the Baroque on the Example of Johannes Brahms’ Psalm XIII Op. 27
PL: Twórczość organowa Brunona Steina na tle jego działalności pedagogicznej i muzycznej
ENG: Bruno Stein’s Organ Music in the Context of Pedagogical and Musical Activity
PL: Systemy mikrotonowe Aloisa Háby i ich zastosowanie w wybranych kwartetach smyczkowych
ENG: Alois Hába’s Microtonal Systems and Their Practical Use in Selected String Quartets
PL: „Życiopisanie” w operach Aleksandra Nowaka – Sudden Rain, Space Opera
ENG: "Life-writing" in Aleksander Nowak's Operas: Sudden Rain and Space Opera
PL: Johann Baptist Schiedermayr – życie i twórczość. Przyczynek do monografii
ENG: Introduction to Life and Output of Johann Baptist Schiedermayr
PL: Spór i dialektyka wyznań religijnych w Responsorium et Hymnus Felixa Mendelssohna
ENG: Conflict and Dialectic of Faiths in Felix Mendelssohn’s Responsorium et Hymnus
ENG: Difference and Repetition as the Aspects of Representation in Arnold Schoenberg’s Variations for Orchestra Op. 31
PL: Realizacje fonograficzne Symfonii gotyckiej Havergala Briana
ENG: Phonographic Realisations of the Gothic Symphony by Havergal Brian
PL: Historia organów w opactwie oo. Cystersów w Krakowie-Mogile
ENG: The History of the Organs in the Cistercian Abbey in Kraków-Mogiła
PL: Pseudochorałowe śpiewy Benedicamus Domino w rękopiśmiennych kancjonałach krakowskich ss. bernardynek
PL: Arthur Honegger wobec Jeana Cocteau i Grupy Sześciu
ENG: Arthur Honegger and His Relation to Jean Cocteau and Les Six
PL: Próba rekonstrukcji pierwotnego tekstu słownego w koncercie Mutetta super Nicolai Solemnia Franciszka Liliusa
PL: Leone Leoni – zapomniany kompozytor wczesnego baroku
ENG: Leone Leoni as a forgotten composer of the Early Baroque era
PL: Utwór „epoki intertekstualnej” – III Symfonia „Circus Maximus” Johna Corigliano
ENG: The Composition of the „Epoch of Intertextuality”—Symphony No. 3 Circus Maximus by John Corigliano
PL: Teoria kompozycji discontinuum-continuum meksykańskiego kompozytora Julio Estrady
ENG: Discontinuum-continuum: the theory of composition by Julio Estrada
The Metropolitan Opera jako wiodący producent spektakli operowych. Strategia kreowania marki the Met
Concerto ripieno na wybranych przykładach „Concerti a Più Istrumenti" op. 3 Carla Tessariniego
Instrumentacja „El amor brujo" Manuela de Falli
Idea wolności w tekstach piosenek heavymetalowych lat 80. w twórczości TSA, Turbo i KAT
Muzyka w filmie „Ewangelia wg św. Mateusza" Piera Paola Pasoliniego
Trzy rękopisy „Requiem in Es" Ludwika Maadera
Czy pianiści to również aktorzy, czyli kilka refleksji nad gestem w muzyce
Polski epizod w działalności artystycznej pianisty i kompozytora Josepha Woelfla
„La buona figliuola" Carla Goldoniego a „Czekina albo cnotliwa panienka" Wojciecha Bogusławskiego
Twórczość Eugeniusza Morawskiego w oczach krytyków i kompozytorów
Status muzyków Rzeczypospolitej w końcu XVI i w XVII wieku
Muzyka soul – geneza, historia, uwarunkowania społeczno-kulturowe oraz rodzaje inspiracji tym stylem w twórczości rodzimej
„Te Deum" Arvo Pärta. Między kompozytorskim métier a gatunkowym arché
Jakie dźwięki powinny towarzyszyć wizycie psa w muzeum? Wokół muzyki w serialu animowanym „Reksio" oraz jej twórcy
Nieodkryte silva rerum. Francuskie druki muzyczne z XVII i XVIII stulecia w zbiorach Biblioteki Czartoryskich
Funkcjonowanie muzyki rozrywkowej w pierwszym i trzecim obiegu w polskiej kulturze muzycznej lat 80.
Gdzie Włosi nadobnie śpiewają. Mecenat muzyczny Władysława IV Wazy w źródłach epoki
Analiza porównawcza preludiów Karola Szymanowskiego (op. 1), Fryderyka Chopina (op. 28) oraz Aleksandra Skriabina (op. 11)
„Aria de Passione" Ludwika Maadera. Sylwetka kompozytora w świetle zachowanych źródeł i literatury przedmiotu
Wilk w owczej skórze? Bohaterowie lub/i nikczemnicy obojga płci w operach G.F. Händla na przykładzie postaci Kserksesa, Polinessa, Grimoalda, Alciny i Tolomea
Elementy flamenco w twórczości Manuela de Falli na podstawie baletu „El sombrero de tres picos"
recenzja: dr hab. Magdalena Dziadek
Wokół opery „Giulio Cesare in Egitto" (HWV 17) G. F. Handla. Kontekst historyczny i struktura dzieła. Maestria partii solowych bohaterów pierwszoplanowych
recenzja: dr Wojciech Marchwica
Technika parodii w Mszy „Doctor Bonus" Giovanniego Francesca Aneria
recenzja: dr hab. Aleksandra Patalas
Obecność muzyki Arvo Pärta w polskich rozgłośniach radiowych w latach 2005-2010
recenzja: prof. dr hab. Małgorzata Woźna-Stankiewicz
recenzja: dr Wojciech Marchwica
Folklor muzyczny Warmii i Mazur. Wybrane zagadnienia
recenzja: dr Bożena Lewandowska
recenzja: dr Dagmara Łopatowska-Romsvik
recenzja: dr Wojciech Marchwica
Muzyka ludowa w twórczości W. Lutosławskiego
recenzja: dr Dagmara Łopatowska-Romsvik
Skale w japońskiej teorii i praktyce muzycznej
recenzja: dr Dagmara Łopatowska-Romsvik
recenzja: dr Artur Szklener
recenzja: dr hab. Renata Suchowiejko
recenzja: dr Artur Szklener
recenzja: dr Mateusz Przanowski OP
Muzyczna panorama średniowiecznego Krakowa
recenzja: dr Jakub Kubieniec
Klezmerskiej muzyki próba zrozumienia retrospektywna
recenzja: dr Przemysław Piekarski
Krytyka muzyczna na łamach krakowskiej prasy w latach 1918-1939
recenzja: prof. dr hab. Małgorzata Woźna-Stankiewicz, dr Aleksandra Patalas
recenzja: dr Przemysław Piekarski
Ballady Johanna Rudolfa Zumsteega jako źródło inspiracji dla młodego Franza Schuberta
recenzja: prof. dr hab. Małgorzata Woźna-Stankiewicz
Łemkowie i ich pieśni – wybrane zagadnienia
recenzja: dr Bożena Lewandowska
Recenzja płyty: Zbigniew Preisner „Silence, Night and Dreams"
recenzja: dr Wojciech Marchwica